Register | Login
Attackpoint - performance and training tools for orienteering athletes

Training Log Archive: Ptr

In the 7 days ending Jul 15, 2012:

activity # timemileskm+m
  Running1 4:09:30 24.85(10:02) 40.0(6:14) 1200
  Orientering2 2:50:05 12.3(13:49) 19.8(8:35)
  Vandring2 2:00:00

11 AM

Vandring 1:00:00 [1]
slept:8.0

På stela lår så var det bara att lägga på ryggsäcken på axlarna och bege oss tillbaka till Nikkaluokta. Vi tog det rätt lugnt på morgonen men insåg efter ungefär en timmes vandring att vi kanske inte hade så gott om tid på oss som vi hade tänkt. Så det blev även idag progressiv fart och landade på ungefär fyra timmar. Men gick ganska långsamt i början. Var inte det minsta skönt idag, framförallt inte nerför bland stenar, trodde låren skulle avlida... typ.. Hemma igen i linkan vid 2 på natten.

Saturday Jul 14, 2012 #

9 AM

Running long (Fjällmara) 4:09:30 intensity: (2:09:30 @2) + (2:00:00 @3) 40.0 km (6:14 / km) +1200m 5:25 / km
ahr:134 max:163 slept:8.5 shoes: Saucony Peregrine 2

Keb arctic run
2/17, +25.00 (Andre Jonsson)

Lin frågade mig för någon dryg månad sedan om jag var sugen på att komma upp och springa keb arctic run. Efter att ha spanat lite på vad det var så bestämde jag mig för att ett lopp på 43 km, med 1000 meters stigning, dvs ett varv runt Kebnekaise kunde vara en kul idé. När jag eftersökte resesällskap fick jag med mig Edvin. Efter att det regnat konstant från torsdag em fram till fredag em och med en prognos på 65 mm regn (som sedan blev en prognos på 75 mm) så bestämde sig arrangörerna för att dra om loppet. Passagen på "baksidan" hade riskerat att bli farlig med ganska tjock dimma och kanske en meters sikt. Nåväl, bara att ladda om för "ungefär 35 km" och en lite lättare bana.

9.00 gick starten (i spöregn och kanske 7-8 plussgrader). Första turen var en dryg km upp till "storstenen", ungefär 200 meters stigning. Och sedan ner via snön i en bäckfåra till starten vid fjällstationen igen. Ganska snabbt på uppvägen var det en snubbe som drog iväg rätt snabbt, Edvins kommentar var: "Antingen är han jäkligt bra, eller så vet han inte vad han håller på med". Det visade sig att han var rätt bra och försvann iväg rätt snabbt sen. Jag var sexa uppe vid storstenen och sen trea nere vid målet, kanske en minut efter edvin som var tvåa. Brände fint i vaderna på vägen upp.

Därifrån sprang vi längs sommarleden till Singistugorna, efter ett par km kom jag ikapp Edvin då vi båda kom lite för långt ner på en stig över en bäck, Edvin vände dock upp kanske 50-100 meter till en bra, medan jag tog mig igenom och förvånat på andra sidan såg att edvin kom uppe till höger. Därifrån körde vi tillsammans i ganska behaglig fart. Motvind och spöregn, jag låg oftast i täten och tog vinden. De två närmast bakom knaprade in på oss hela tiden och var i kapp, men samtidigt som de var det gjorde jag en (extremt) liten ökning och de två försvann bakåt snabbare än de knaprat in. Vid singistugorna var vi 12 minuter efter andre och här var första vätskekontrollen. Lite sportdryck samt lite godis gick ner fint.

Nu vände vi norrut till Kuopperjåkka där nästa station var, en betydligt kortare del. Här började jag och Edvin dock inse att det nog skulle bli betydligt längre än 35 km när vi räknade på hur långt vi sprungit och vad det stod på någon skylt. Sportdryck, en bulle och lite godis.

Från Kuopperjåkka vände vi tillbaka, men istället för att springa via Singistugorna så vek vi upp via "genvägen" och tog ungefär 200 meters stigning (och sen lika mycke fallhöjd). När vi kom ner på leden på andra sidan igen så var sista vätskekontrollen. Här fick jag kämpa uppför för att hänga med Edvin, men jag bestämde mig för att jag skulle vara med honom upp till toppen, vilket jag också lyckades med. Hade lite problem på nervägen då han ibland släppte gå ganska bra och jag var lite försiktig bland stenarna eftersom jag redan hade stukat till vänsterfoten två gånger. En kåsa sportdryck och några godisbitar innan vi begav oss. På den här delen slutade tyvärr GPS:en att funka (efter lite drygt 28 km), blä!

Efter en liten bits löpning av sista partiet sa Edvin att han nog skulle palla det här tempot kanske 5 km till, men att han sen nog som vanligt skulle vägga när det började närma sig 40. Vi gissade att det var ungefär 10 km kvar och jag tänkte att det är ju inte mer än en lunchjogg, så lika bra att börja köra på lite mer. Framsida lår var såklart trötta och stumma, men lyckades ändå göra en fartökning som efter några minuter gjorde att Edvin kunde släppa. Vet inte hur mycket jag ökade men pulsen gick i varje fall upp en del till en början, men farten sjönk igen mot slutet när Edvin inte syntes till bakåt längre. Blev ungefär 5 minuters lucka till honom. Skönt den här sträckan var att vinden vi hade mot oss på bortvägen nu var i ryggen och dessutom hade tilltagit. Grymt stumma lår på slutet, men riktigt pigg i övrigt.

* Angående vädret så var det regn i princip hela loppet.
* Angående underlaget så var det stenigt i princip hela loppet (väldigt få ställen där man faktiskt kunde löpa ut)
* Angående kläderna så var det långa tajts, långärmad super, Akeles tävlingströja och tunna LOK-jackan som gällde. Dessutom buff, handskar och kamelback (som jag drack lite ur på vägen bort till singi).
* Angående vattnet så var det ÖVERALLT, efter att ha stått ute i ungefär 5 min och väntat på starten så var man dyngsur, skulle gissa att mer än hälften av fotisättningarna skedde i vatten. Ett 15-tal bäckpassager med vatten upp en bra bit på låren, ytterligare ett 15-tal med vatten upp till knäna och totalt ett 100-tal småbäckar att passera. Bitvis sprang man med vatten upp över anklarna. Det var gött för min lite stukade fot. Var kallt när man var i vattnet, men aldrig så jag frös.

Edvin blev trea och Lin blev tvåa i damklassen.

På kvällen var det prisutdelning, men bara till de två segrarna som fick 3000 kronor var. Men de hade ett ordentligt prisbort och körde med lottade priser där de hade så att alla deltagare fick pris. Jag hade turen, fick första lotten, och fick därmed välja först. Blev en pannlampa från Silva, Silva Sprint", inget att hänga läpp över ;) De hade dessutom ett gäng skor från LaSportivia, enklare pannlampsmodeller från Silva, några riktigt schyssta löparryggsäckar och camelbacks. Samt några mindre fina priser som tex strympor. Men jädrar vad de hade lyckats fixa schyssta priser.

Resultat

Friday Jul 13, 2012 #

Note
slept:10.5

Har nog aldrig haft en så här improduktiv dag, helt galet. När vi vaknade i tältet på morgonen spöregnade det fortfarande, det gjorde att vi låg kvar i sovsäckarna fram till 11-haket innan jag inte pallade med. Lagade lite lunch och sen gick vi bort till en bäck för att diska. På vägen tillbaka passerade vi Kebnekaise fjällstation, där inne satt Karin Eklöf med vandringskompisar, så gick in och snackade lite med henne. Satt där fram till 19-tiden då det var löparbuffe i samma stuga. Vid 21 gick vi tillbaka de kanske 200 metrarna till tältet och sov. Dvs total aktivitet, ca 500 meters gång och några korta till toaletten.

Thursday Jul 12, 2012 #

1 PM

Vandring 1:00:00 [1]
slept:4.5

Gick upp i ottan (03.45) för att ta bilen till blacka och hämta upp Edvin, därefter upp till Arlanda och flyget till Kiruna, vidare med buss till Nikkaluokta. Därifrån en drygt 4 timmar lång vandring med progressiv fart (Edvin var het på att komma fram till Kebnekaise). Fyra timmar träning är det inte, men det är ändå träning, 1 timme lågintensivt får det stå som. Regnet började ungefär halvvägs mellan Nikka och Keb och slutade sedan inte förrän natten mellan lördag och söndag.

Wednesday Jul 11, 2012 #

11 AM

Orientering 1:34:26 intensity: (6:01 @0) + (7:00 @1) + (51:35 @2) + (29:40 @3) + (10 @4) 9.8 km (9:38 / km)
ahr:114 max:136 slept:8.5

Tjust 2-dagars, etapp 2, Ankarsrum
29/32, +30.59 (Kalvis Mihailovs, IKHP)

Fy bubblan, var helt slut i benen redan på väg till starten. Fanns INGENTING i benen idag, var knappt att jag tog mig runt. Tänkte några gånger att jag lika gärna kunde bryta, men körde det som ett distansrace (eftersom det var min toppfart). Blev en del klivande och gående. Dessutom en del bommar eftersom jag inte lyckades hålla mig fokuserad på orienteringen. Precis att jag klarade 10 min/km :)

Sträcktider
Löpt sträcka: 11.884

From Kartor 2012

Tuesday Jul 10, 2012 #

2 PM

Orientering race (Långdistans) 1:15:39 [4] 10.0 km (7:34 / km)
ahr:144 max:168 slept:8.0 weight:85.6kg shoes: Inov-8 X-talon 212 #3

Tjust 2-dagars, etapp 1, Ankarsrum
16/37, +11.59 (Mattias Karlsson, Malung)

Bestämde mig för att försöka satsa lite mer idag än jag gjorde i Eskilstuna. Med två dygns vila borde det funka. Gick skapligt första halvan av banan, sen blev jag trötter och gjorde några trötthetskrokar. Totalt kanske 2-3 minuter. Ett helt ok lopp även om jag blev lite mer efter än jag hade hoppats på.

Sträcktider
Löpt sträcka: 12.009

From Kartor 2012

Monday Jul 9, 2012 #

Note
slept:8.0 weight:84.2kg (rest day)

Dags å vila benen och kroppen lite. Blev lite fin paddling med Martinsson och lite plastkastning istället. En fin semesterdag :)