Register | Login
Attackpoint - performance and training tools for orienteering athletes

Training Log Archive: jys

11 AM

Löpning race (Traillopp) 4:02:10 [0] 28.38 km (8:32 / km) +1101m 7:09 / km
shoes: LaSportiva Anaconda

Sundsvall Trail, SUT, 28 km. Till största del obanat och smal stig. Många höjdmeter, mycket upp och ner. Start i Nolbybacken och målgång på toppen av backen.
Blev 5:a bland damerna (41 st) och 19:e totalt av 114 (73 herrar och 41 damer)som startande på den banan.
Var ett riktigt roligt lopp och fin bana med fin skog och på flera ställen storslagna vyer. Kul också ex att klättra ner i Omsbergsskrevan och att klättra uppför Omsbergsväggen. Fint ute på Midskogsklippan.
På slutet var det 2 km uppför. Riktigt jobbigt. Till och med jag som brukar gilla uppför tyckte detta var så tungt att jag inte visste hur jag skulle hitta krafter. Särskilt inte när jag i slutet trodde att vi skulle springa upp i slalombacken men istället skulle vi uppför i skogen och branterna bredvid backen, mycket tuffare. Men jag hade 12:e tid upp till ett bergspris och 9:e tid från bergspriset och upp till mål, och tog in tid på damtäten denna sista bit.
Jag är nöjd med att knäna kändes ok. Efter ca 14-16 km hade jag ont i höger knä, hade då varit en del utför på berghällar. Men de släppte när vi sen kom till lite mjukare partier och lite platt. Bra där med knäna.
Jag bevakade min placering och hade koll på att syrran var ca 3 min före vid halva banan (vi möttes på ett ställe) och fick sen veta av Thomas att syrran låg 3:a. Så sprang med tanken att jag skulle ta in uppför. Men kom inte hela vägen fram. Dock nöjd att vara bara 2,5 min från pallen och 12,5 min från segrarinnan.
Nöjd med min insats.
Innan var jag ju orolig för knäna såklart. Men även hade jag sån känning av pollen att det var tufft med andning och jag gick omkring och frös på mogonen. Gjorde lite solhälsningar och lite uppmjukande positioner innan start och joggade lite och allt kändes sådär, men jag kom in i loppet bra tycker jag och det flöt på.
Glad också när Erik sprang om mig efter ca 18 km och han såg ut att springa lätt. Lite motigt att det såg så lätt ut när han sprungit 2 mil till, men glad att se honom så pass pigg.
Detta gav mersmak på långa/utmanande traillopp.

Saturday Jun 3, 2017 #

12 PM

Yoga (Yoga) 45:00 [1]

Körde ett kort Ashtanga pass hemma. Gjorde solhälsningar och de stående fram till balansövningarna (som jag ej gjorde) och sen gjorde jag bara några sittande innan de avslutande. Yogade ute på gräsmattan, kanske inte så klokt eftersom jag känner av pollenallergin rätt mycket. Men det var skönt att yoga i solen. Bra att få till denna träning och rörlighet inför morgondagen.

Friday Jun 2, 2017 #

Note
(rest day)

Direkt efter jobbet åkte vi Linköping - Övik. Framme vid 01-tiden. Så vila idag. Resdag.
Har varit riktigt trött hela veckan och påverkad av pollen. Tagit allergitablett en dag. Men känner verkligen hur jag inte är som jag brukar.

Thursday Jun 1, 2017 #

Note
(rest day)

Blev inte aktuellt med löpning på lunchen (var därför jag tog mig iväg på kvällen igår) och sen föräldramöte och packning till sent. Erik var iväg på Blodomloppet, så allt tog sin tid.
Så därför är det nu vila inför loppet på söndag.

Wednesday May 31, 2017 #

8 PM

Löpning intervals (NocOut intervaller) 46:55 intensity: (12:38 @1) + (20:25 @2) + (4:06 @3) + (9:46 @4) 8.35 km (5:37 / km) +3m 5:36 / km
ahr:145 max:172 shoes: Adidas adios boost

NocOut intervaller men körde ett förkortat pass. Jag bestämde mig sent för att köra detta när jag insett att jag inte skulle få vettig tid imorgon. Så jag sprang till passet och kom precis när starten gått.
Körde 4 x 200 m, 1 min vila - ca 40 s. Sen jogg ett varv och lite vila. Sen 2 st 1000 m med 3 min vila. Sen nedjogg hem.

Påverkad av pollen. Och känner mig riktigt trött. Men knän kändes ok och det kändes bra att få lite fart och lite flås.

Tuesday May 30, 2017 #

7 PM

Yoga (Ashtanga) 1:20:00 [1]

Var på min Ashtanga fortsättningsklass och det kändes bra idag.

Monday May 29, 2017 #

Note
(rest day)

Hade planerat att springa hem från Vidingsjö efter skogslek. Men Erik sjuk så åkte själv med barnen. Och har varit extremt trött idag och saker har inte gått min väg. Så beslutade för att inte klämma in löpningen också. Tar det lugnt. Stretchar lite/gör knäövningar och försöker sova gott.